Friday, 4 September 2015

Tradisi Ngayau Kaum Iban




Lengkap mengenakan perhiasan kepala dan baju kirai iaitu sejenis jaket tanpa lengan yang biasa dipakai pahlawan Iban, Ajai Jailani, 72, bersedia untuk memulakan upacara miring antu pala dengan menabur beras di sekeliling bakul rotan yang berisi tengkorak manusia di dalamnya.
Dia yang dikenali sebagai Tok Jampi dalam kalangan masyarakat Iban setempat kemudiannya membaca mantera dan mempersembahkan tuak yang dibancuh dengan telur ayam mentah untuk berhubung dengan roh-roh tengkorak terbabit.
Tuak ialah sejenis minuman keras tradisional yang diperbuat daripada beras yang diperam di dalam tempayan selama dua minggu ke atas.
Menurut Ajai, ritual itu dibuat bertujuan memohon kepada roh tengkorak berkenaan agar tidak mengganggu sesiapa yang terlibat dalam kerja pemindahan tengkorak.
Dalam upacara tersebut, lelaki berketurunan Iban itu turut menyediakan hidangan berupa makanan seperti daun sirih, ketupat, nasi, garam, beras kuning, pisang serta rokok daun nipah untuk dipersembahkan kepada roh tengkorak berkenaan.
“Sedikit darah ayam jantan juga turut diberikan sebagai jamuan dalam upacara miring. Ia sebagai simbolik membuang sial atau nasib kurang baik selain bertujuan menenangkan roh tengkorak ini,” ujarnya.
Mengikut definisi dalam bahasa Iban, perkataan ‘miring’ bermaksud memberkati penduduk, melindungi, membawa kebahagiaan, kedamaian dan keharmonian dalam masyarakat.
“Upacara miring antu pala dibuat sebagai tanda penghargaan kepada semangat tengkorak berkenaan,” ujarnya.
Tengkorak berpuaka
Selesai upacara itu, tengkorak akan diisi dalam bakul khas yang diperbuat daripada rotan dan dibungkus dengan kain pua kumbu sebelum diletakkan di tempat baharu.
Sementara itu, Penolong Pegawai Penyelidik Seksyen Iban, Majlis Adat Istiadat Negeri Sarawak, Jimbun Tawai berkata, antu pala yang merujuk kepada hantu kepala atau tengkorak itu tidak boleh dipindahkan sesuka hati tanpa disertai upacara miring.
“Kami khuatir jika tidak dilakukan mengikut istiadat sebenar masyarakat Iban, semangat tengkorak ini tidak tenteram dan musibah seperti penyakit misteri akan menimpa orang yang memindahkan tengkorak berkenaan,” jelasnya.
Antu pala boleh dilihat di kebanyakan rumah panjang tradisional masyarakat Iban di sekitar Sarawak. Ia lazimnya digantung pada bahagian ruai rumah panjang tersebut.
Tengkorak berkenaan sebenarnya merupakan kepala musuh yang diperoleh masyarakat terdahulu menerusi tradisi memburu dan memenggal kepala yang digelar ngayau.
Ia bagaimanapun diharamkan pada era pemerintahan Rajah Putih sekitar tahun 1842 hingga 1946.
Menurut legenda masyarakat Iban di Sarawak, antu pala yang menjadi simbol kekuatan dan kekuasan masyarakat Iban suatu ketika dahulu itu memiliki sisi mistiknya yang tersendiri.
Ada cakap-cakap yang mengatakan tengkorak yang sudah berusia ratusan tahun itu sudah berpuaka dan memiliki semangat di sebaliknya.
Kononnya tengkorak-tengkorak itu dikatakan boleh meludah, menangis dan ada juga yang pandai merokok.
Lebih menyeramkan, ada yang mendakwa, pernah mendengar tengkorak itu mengeluarkan bunyi seolah-olah ia mengetapkan gigi serta bunyi berlaga antara satu sama lain.

Simbol kelelakian
Bagi salah seorang pewaris antu pala, Ambrose Buntuk, 55, tengkorak itu perlu dijaga dengan baik mengikut adat resam bagi menghormati pahlawan Iban yang berjaya membawa balik kepala musuh sebagai tanda kemenangan dalam satu-satu peperangan.
“Oleh itu, upacara miring perlu diadakan pada masa-masa tertentu bagi menenangkan roh antu pala itu. Biasanya, orang berpengalaman luas dan mengamalkan kepercayaan animisme yang dipanggil untuk menjalankan upacara tradisi ini,” katanya yang mewarisi kira-kira lapan tengkorak daripada nenek moyangnya.
Menurut guru berketurunan Iban dari Sri Aman, Sarawak itu, berdasarkan cerita lisan yang diperturunkan daripada generasi ke generasi, ngayau tidak dilakukan sesuka hati sebaliknya berlaku jika ada peperangan dan bagi membalas dendam terhadap musuh.
“Kepala musuh akan dibawa pulang sebagai ‘piala’ kemenangan. Lebih banyak kepala yang dimiliki, semakin dihormati pahlawan berkenaan di sisi orang lain,” katanya.
Selain menjadi lambang keberanian dan simbol status, kejayaan memenggal kepala musuh juga dikatakan menjadi antara syarat yang melayakkan seseorang lelaki dalam masyarakat Iban pada zaman dahulu untuk berkahwin.
Ini kerana, tanpa kepala musuh, lelaki tersebut dianggap belum cukup dewasa dan matang.
Sebagai rekod, kaum Iban merupakan etnik terbesar di Sarawak dengan mewakili 30 peratus daripada 2.5 juta penduduk.
Kebanyakannya menetap di Kuching, Sri Aman, Samarahan, Lubuk Antu, Betong, Saratok, Kapit, Belaga dan Miri.
Kaum lain di Sarawak termasuklah Cina dengan 24 peratus), Melayu (23), Bidayuh (8), Melanau (6), Orang Ulu (5) dan selebihnya lain-lain.
Sementara itu, bagi Johnny Barangan, 41, tradisi memenggal kepala musuh ketika pertempuran sinonim dengan penggunaan parang tradisional yang dipanggil parang ilang.
Dia yang juga pembuat senjata itu memberitahu, kepala yang dipenggal akan direndam di dalam air bagi memudahkan kerja menanggalkan kulit daripada tulang tengkorak.
“Ia kemudiannya diasapkan di atas api selama beberapa hari untuk mengeringkan saki baki darah selain menghilangkan bau busuk pada tengkorak berkenaan,” ujarnya.
Berpengalaman lebih 20 tahun dalam bidang pembuatan parang ilang, Johnny yang berasal dari Sibu, Sarawak memberitahu, parang ilang pusaka yang digunakan ketika mengayau memiliki keunikan tersendiri sementelah hulu parang senjata itu diikat dengan helaian rambut musuh.
“Semakin lebat ikatan rambut pada hulu parang itu, semakin banyak kepala musuh yang dipenggal. Seperti antu pala, parang ilang pusaka juga akan diperturunkan kepada generasi seterusnya,” kata Johnny sambil memberitahu, ia lazimnya diwariskan kepada anak lelaki sulung dalam keluarga.
Johnny menunjukkan mata parang ilang yang diperbuat daripada besi tembaga dan diukir halus dengan motif bercirikan negeri bumi Kenyalang.


Tatu tegulun
Berdasarkan kepercayaan terdahulu, hulu parang yang dihiasi ikatan rambut musuh dipercayai dapat memberi kekuatan luar biasa kepada parang kerana roh si mati kononnya bersatu dengan senjata itu menjadikannya ia lebih sakti.
Tambah menarik, cerita Johnny, mana-mana pahlawan Iban yang pulang daripada mengayau turut mencacah tatu berbintik kecil pada bahagian belakang tapak tangan, di antara ibu jari dengan jari telunjuk.
Setiap satu tatu yang dipanggil tegulun itu dibuat sebagai tanda mereka berjaya memenggal satu kepala musuh.
Bagi yang enggan mencacah tatu, mereka akan menandakan mata parang dengan corak bintik kecil yang sama.
“Bilangan tatu kecil itu bergantung kepada berapa banyak mangsa yang berjaya dibunuh. Maknanya, lebih banyak tatu pada tangan atau tanda bintik pada mata parang, lebih banyak kepala musuh yang dipenggal.
“Bilangan yang memiliki tatu ini sangat sedikit. Ia boleh dilihat dalam kalangan lelaki Iban yang sudah lanjut usia. Kebanyakannya tinggal di hulu sungai, jauh di pedalaman.
“Pada zaman dahulu, bukan sembarangan orang boleh mencacah diri mereka dengan motif tegulun kerana mereka akan menjadi sasaran musuh ketika mengayau,” ujar Johnny.

http://www.kosmo.com.my/  2sept 2015

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
For threaded comments: