gambar hiasan |
Orang
Iban gemar tinggal di rumah panjang, satu fitur distintif organisasi sosial
mereka. Sesebuah rumah panjang dihuni oleh kaum kerabat atau saudara mara
mereka sendiri. Malah kehidupan di rumah panjang merupakan bukti nyata tentang kekukuhan
keluarga dan kerjasama dalam kalangan mereka (Vinson, 1978).
Rumah panjang
didirikan kerana kekurangan tanah yang rata. Keadaan tanah tinggi dan berbukit
bukau telah mencabar mereka untuk menyelesaikan masalah pembinaan petempatan.
Oleh kerana demikian halnya rumah panjang dibina agar dapat menampung beberapa
unit keluarga dan ia dibuat berbilik-bilik (Kadir, 1980). Dengan cara itu,
masalah kekurangan kawasan rata untuk mendirikan rumah dapatlah diatasi.
Sehubungan dengan itu, kawasan tanah rata yang ada bolehlah digunakan untuk
bercucuk tanam.
Masyarakat
Iban lebih selesa tinggal di rumah panjang. Kehidupan berkelompok di rumah
panjang pula dapat mengeratkan lagi semangat kekitaan dan muhibbah di kalangan
penghuninya. Apabila diadakan sesuatu pesta atau gawai, ia bukan diadakan secara keluarga atau individu tetapi
sebagai satu upacara rumah panjang. Maka dalam keadaan kemelesetan ekonomi atau
kekurangan makanan, hal demikian dapatlah menjimatkan perbelanjaan kerana gawai diadakan sebagai satu perkongsian
yang munasabah.
Selain
itu pembinaan rumah panjang membolehkan masyarakat Iban menjimatkan bahan-bahan
pembinaan seperti bahan atap, dinding dan tiang kerana bahagian-bahagian itu
boleh diperoleh secara berkongsi sebelah menyebelah bilik. Dengan demikian
masalah kesukaran mancari bahan-bahan untuk menbuat rumah dan segala kerumitan
itu dapat dirasai dan diatasi bersama. Bagi suku kaum Iban, rumah panjang ilah
suatu tempat kediaman yang lebih menyeluruh dan munasabah. Dengan kata lain,
faktor kemiskinan juga menyebabkan suku kaum Iban gemar membuat rumah panjang.
Rumah panjang juga didirikan kerana
faktor keselamatan, iaitu bagi menghadapi binatang buas dan serangan musuh
dalam ekspedisi ngayau mencari dan
memotong kepala musuh) terhadap masyarakat Iban pada zaman lampau. Dengan
demikian mereka bukan sahaja ,erasa selamat tetapi lebih selesa dan yakin
tinggal secara berkelompok dalam sebuah rumah panjang.
Sesebuah rumah panjang terbahagi
kepada tujuh bahagian (Jensen, 1974) seperti bilek, sadau, ruai, tanju, dapur, padong dan tempuan. Bilek ialah unit asas iaitu family atau keluarga dalam
organisasi sosial kaum Iban. Anggota bilek
menjadi suku juru kaban belayan (Vinson,
1978), iaitu kaum kerabat rumah panjang tersebut. Sadau yang terletak di atas bilek
digunakan sebagai stor untuk menyimpan padi, benih padi dan alat-alat
menanam padi seperti tikar, bakul, parang dan lain-lain alat keperluan keluarga
(Freeman, 1970). Ruai ialah kawasan
terbuka di rumah panjang, tetapi dipisahkan oleh tiang bumbung. Ia adalah
tempat interaksi sosial masyarakat rumah panjang. Upacara-upacara rumah panjang
seperti beranyai (ngajat atau
menyanyikan leka main mengelilingi replica
kayu yang menghasilkan pelbagai jenis buah seperti pokok kayu di (sebayan), niti daun (berarak di ruai dalam sesuatu proses ritual), ngerandang (menari tarian ngajat khas untuk mengalu-alukan
kehadiran makhluk halus), timang gawai (menyanyikan
puisi timang semasa gawai) dan
seumpamanya diadakan di ruai. Ruai juga
adalah tempat ketua-ketua masyarakat Iban baum
(bermesyuarat) dengan anak-anak buahnya di rumah panjang tersebut. Tanju ialah bahagian luar ruai yang dibina tanpa bumbung untuk
menjemurkan hasil-hasil tanaman seperti lada, padi, getah dan sebagainya. Dapatlah
dikatakan bahawa rumah panjang mempunyai beberapa fungsi asas seperti
perkongsian pertahanan, keramaian dan sekaligus menjadi pusat pentadbiran
undang-undang adat. Sehingga kini cirri-ciri
kehidupan di rumah panjang terus berakar umbi dalam masyarakat-masyarakat Iban.
gambar hiasan |
gambar hiasan |
Tuai
Rumah
Sesebuah
rumah panjang diketuai oleh seorang tuai
rumah yang menjadi ketua pentadbiran dalam rumah panjang itu. Lazimnya, tuai rumah dipilih daripada warga tua
yang berpengalaman dan berpengaruh di rumah panjang berkenaan. Tuai rumah bertanggungjawab dalam semua
pentadbiran rumah panjang, menguatkuasakan undang-undang atau adat (Jensen,
1974) dan menyelesaikan sebarang persengketaan di rumah panjang itu (Melling,
1988). Tuai rumah pula dibantu oleh tuai burong dan tuai gawai untuk menjalankan upacara-upacara keagamaan yang
berkaitan dengan adat resam dan kepercayaan masyarakat Iban. Menurut Vinson
& Sutlive (2001), perlantikan tuai
rumah bergantung kepada keberanian, harta, kemahiran berucap di depan khalayak,
pengetahuan tentang adat resam dan cirri-ciri kepimpinan yang ada pada
seseorang itu, pengganti tuai rumah mungkin
juga anak dia sendiri atau menantunya, mana-mana yang lebih berkebolehan.
The ascension of an individual to
such a position is facilitated by attributes of wealth, bravery, skills in
public speaking, knowledge of adat, the abilities to lead, among athers: the position
of tuai rumah is usually passed from father to son or to son-in-law in a
particular bilik-family
(Vinson & Sutlive, 2001a:681)
Gambar hiasan |
Sangat berguna
ReplyDelete