Sunday 6 September 2015

Andi Go To School


MAGELANG, Jawa Tengah- Selepas pendedahan berterusan media Indonesia tentang nama-nama unik yang dimiliki rakyat republik itu antaranya Tuhan, Nabi dan Saiton, kini muncul satu lagi nama unik penduduk yang bernama Andi Go To School.

Menariknya, pemilik nama Andi Go To School adalah seorang anggota polis yang bertugas di balai polis Magelang Kota.

Andi Go To School yang mesra disapa Goto mengaku, pada awalnya dia sudah terbiasa dengan nama pemberian orang tuanya, Bulkin dan Nakimah yang berasal dari Dusun Kedung Rengit RT 01 RW 04, Kampung Tegalarum, Mukim Borubudur di daerah berkenaan.

Bagaimanapun, Goto akhirnya memahami maksud namanya semasa dia berada di sekolah menengah, lapor portal Kompas.com.


“Semasa kecil saya tidak faham bahasa inggeris. Setelah tahu nama saya bermaksud ‘Andi pergi ke sekolah’ barulah saya bertanyakan ibu bapa saya, kenapa nama saya seperti ini,” kata Goto, baru-baru ini.

Menurut Goto, ayahnya memberikan nama itu agar dirinya rajin ke sekolah, tidak seperti kakaknya yang suka ponteng sekolah.

Sehubungan itu, Goto mengaku dia bimbang kerana nama yang disandangnya bakal menjadi beban kepada dirinya.

“Bagi saya, nama ini satu beban yang perlu saya buktikan. Ertinya saya harus mahir berbahasa Inggeris,” kata Goto menambah, namanya sering dijadikan jenaka oleh rakan-rakannya.

Namun Goto akhirnya merasa seronok, bangga dan bersyukur dengan nama yang diberikan orang tuanya itu.


Hal ini menurutnya, nama itu akan menjadi pembakar semangat buatnya rajin belajar dan mempelajari bahasa Inggeris secara mendalam. Sementara itu, Goto didapati meniru langkah ayahnya dengan memberi nama unik buat anaknya iaitu Virgenio Silvero Go To Paradise yang kini berusia empat tahun.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
For threaded comments: