Monday, 7 September 2015

Kepercayaan tradisional

Masyarakat Iban menganut dan mengamalkan pengarap lama iaitu kepercayaan tradisional dan mereka mengadakan upacara-upacara dan keagamaan yang berkaitan dengannya (Meling, 1988). Asal-usul pengarap lama ini ialah daripada Raja Durong (Sandin,1964), dan ia melahirkan kepercayaan kepada petara (tuhan) mereka dan juga kuasa ghaib, semangat orang hidup dan mati, semangat padi, fenomena alam, makhluk hidup dan objek tidak bernyawa. 

Petara disembah dan dipuja melalui upacara-upacara miring atau bedara (persembahan korban), sampi (puisi doa), pengap (zikir) dan timang (invokasi) semasa perayaan keagamaan untuk menyampaikan niat mereka. Mereka percaya bahawa Singalang Burong, Simpulang Gana dan Puntang Raja adalah Petara (Melling,1988) yang memberi ajaran kepada mereka melalui mimpi. Selain itu, petara dan antu (makhluk halus) kerap diperkenalkan melalui cerita-cerita naratif seperti mitos tentang Seramugah (tuhan pencipta bumi), Segundi (tuhan pencipta air) dan Segundit (tuhan pencipta langit) yang kini masih terkenal. Sehubungan dengan itu, masyarakat Iban percaya pada nasib buruk baik dengan mendengar bunyi-bunyi burung seperti Ketupong, kikih atau embuas, beragai, papau atau senabong, pangkas atau kutok dan nendak (Vinson, 1987). 

Kepercayaan tentang nasib dan buruk-baik sesutau perkara adalah hasil daripada pengadaptasian masyarakat Iban terhadap alam semula jadi dan hubungan mereka dengan alam. Bertitik tolak daripada kepercayaan tersebut, lahirlah juga kepercayaan terhadap pengaroh (azimat) dan engkerabon (ubat pelindung diri).
gamabr hiasan

3 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
For threaded comments: