Suku kaum Iban ialah penduduk
pribumi yang terbanyak di Sarawak yang dikenali sebagai Bumi Kenyalang
(Numpang, 1989). Pada zaman pemerintahan Rajah Brooke, Sarawak disebut sebagai
Bumi Pemotong Kepala. Negeri Sarawak mempunyai 23 etnik utama dan
berpuluh-puluh lagi suku kaum pribumi kecil-kecil yang kesemuanya menganut
pelbagai agama, kepercayaan dan mempunyai adat resam serta budaya masing-masing
menuturkan bahasa dan dialek yang berbeza-beza mengikut daerah-daerah kediaman mereka
di kawasan luar Bandar pendalaman.
Dua
puluh tiga etnik bumiputera yang utama di Sarawak ialah Dayak Iban (Iban Skrang, Iban Miri-Bintulu-Limbang, Iban Saribas,
Iban Batang Rajang, Iban Undop, Iban Lemanak dan Iban Malikin), Melanau (Seduan, Segalang, Belium,
Bintulu, Segahan, Matu/Mato Daro, Oya, Mukah, Rejang, Igan, Siteng, Tatau,
Balingian, Kanowit, Sekapan, Kejaman, Lahuna, Banyok), Bidayuh (Orang Biatah, Bukar-Sadong, Bau-Singghi-Jagoi, Selakau dan
Lara, Kenyah (Orang Batu Biah, Murik,
Lisong, Sebob, Sipang, Long Kipat, Lepu Aga, Lepu Tau, Nyamok dan Uma Kulit), Melayu, Kedayan, Belait, Sebuyau, Kayan,
Punan, Penan (Kumpulan yang masih Nomadik), Tebun, Bukat/Ukit, Bisaya, Baketan, La’en, Tagal, Sian/ Sa’an, Lugat,
Lisum, Kelabit, Lun Bawang/ Lun Dayeh (Murut). Kumpulan-kumpulan kaum ini
tinggal di kawasan tanah rendah dan bahagian darat, kawasan tanah tinggi dan
kawasan pesisir. Masyarakat Dayak Iban tradisional adalah penduduk pribumi yang
paling dominan di Sarawak, diikuti oleh Dayak Bidayuh, kaum Melayu-Melanau dan
lain-lain kumpulan etnik di atas yang dikenali sebagai Orang Ulu.
Orang Iban tradisional
dikenali sebagai Dayak Laut dan mereka berasal dari Kalimantan, Indonesia
tetapi berpindah mereka ke Sarawak pada masa hamper sama dengan kedatangan
bangsa Eropah ke Asia Tenggara (Kedit, 1984). Mereka memasuki Sarawak melalui
Batang Air Kapuas, jalan masuk paling mudah bagi melintasi sempadan
Sarawak-Kalimantan (Jensen, 1966). Pada asalnya, menurut Sandin B (1956), Sengalang Burung (nenek moyang Orang Iban) dengan
pengikutnya telah menduduki sepanjang kawasan Sungai Kapuas dan anak-anak
sungainya di barat daya Pulau Borneo. Tetapi kemudian cucu Sengalang Burong
yang bernama Sera Gunting lebih gemar
mendiami Banjaran Tiang Laju di bahagian barat Pulau Borneo (Sarawak).
Bagaimana pun, Sengalang Burong mengadakan persidangan dengan anak-anak buahnya
di Merakai (salah sebuah anak Sungai Kapuas) untuk merancang perpindahan ke
Batang Ai.
Sejarah telah
menunjukkan bahawa masyarakat Iban berasal dari Kapuas, Indonesia (Richards,
1949) tetapi berpindah dari sana dan mula menetap di Kumpang (tempat tinggal
mereka yang pertama di Sarawak). Sebahagian daripada mereka pula dipengaruhi
oleh seorang pemimpin kaum Iban yang bernama Lelang Belayan untuk mengubah haluan ke hulu sungai Kumpang yang
menghala ke Lubok Antu dan Engkelili lalu menetap di kawasan Sungai Batang
Lupar yang lebih dikenali sebagai Batang Ai (Batang Air). Dari Batang Ai, suku
kaum Iban berpindah ke anak-anak sungai di Ulu Ai dan membuat rumah panjang
mereka di Delok, Mepi, Jinggin, Engkari, Skrang dan Lemanak. Namun Demikian,
ramai di antara mereka yang berpindah lagi lalu menetap di Sungai Undup dan
Wong Tempangau (Sandin B, 1994) di bawah pimpinan Kajup, dan mereka kini dikenali sebagai Iban Undup (diasosiasikan
dengan nama tempat tinggal mereka). Kelihatannya, perpindahan awal Dayak Iban
adalah amat berselerak di kawasan hulu sungai Batang Lupar dan Batang Saribas
(Vinson, 1989) di Bahagian Sri Aman, dan
perpindahan mereka ini telah berlaku sejak abad ke 19 dari Hulu Batang Lupar
melalui sempadan Kalimantan menuju ke kawasan Rejang. (Victor, 1985).
Cerita Asal; Chemaline Anak Osup
USM (2006)
Sekadar gambar hiasan |
Sekadar Gamabar hiasan |
gambar hiasan |
Menarik tapi bukan fakta.Yang disebut adalah perpindahan Iban terakhir bukan asal usul Iban.Asal usul Iban ad tiga teeori.Satu dari orang Kayangan panggau libau di lembangan Kapuas,kedua dari Tanjung Datu Lundu dan ketiga dari Bukit Merudu dekat negara Brunei.
ReplyDeleteTeori yang ketiga ada kaitan dengan penemuan artifak dan deep skull purba di Gua Niah yang berusia 40,000 tahun SM hingga 65,000 tahun SM dan disahkan sama dan mirip DNA seorang wanita Iban berdasarkan kajian sains ke atas tengkorak dan tulang paha Iban yang diambil dari rumah panjang Iban
Setuju enggau nuan. Laban sampai seharitu penatai asal iban majak ngambi sumber ari mitos ti nadai asas. Patut udah bisi kitai iban ngaga pansik kelebih dalam senentang asal penatai bansa diri.
DeleteBala pemesai bansa patut berunding ngaga siti komuniti ti ngemeran ke pengawa mansik sejarah bansa kitai.
ya tuan ..betul ngik nuan towk ..mayuh udah dipedak aku sejarah iban ..kitai ukai seminak datai ari nyin tang sebedau ari nyin kitai udah ditemu duluu sigik nang asal ari tuk..
ReplyDeleteAgi bc sekeda etnik iban k nadai di sebut ditu cigu,
ReplyDeleteEtnik Iban Sebuyau,Iban Balau,Iban Rejang, kelimpah ari k dirintai nuan,etnik iban ke datas nya meh tebal agi diau ba menoa Sarawak,Iban Sebuyau ndang iban maioh bandar bandar kuching, Samarahan , Simunjan,Lundu serta menoa
k bukai
Iban balau berkait rapat nggau iban Sebuyau,nya alai gaya pengidup sida nyau k sama,ambi k conto,sida tok ngemeran k pengawa bumai paya,nginti betaut ba ai kerapa ulu sungai,serta ngasu beburu ba babas keliak
Rumah panjai k digaga sida nyau k sebaka mega,sida ya beban k perau ari batang kayu alu digaga k langkong sebedau digaga nyadi perau balok.
Siti agi maya rami melah pinang ba rumah panjai,Maya ngerami orang melaki bini,bisi tukang tau k tukang sih nempap sebana (gendang) Ari sida k indu ba belaking tabir,sebedau sida k lelaki masuk betanda maya indu nempap sebana alu bepantun muji lelaki k betanda
Tok meh sekeda adat budaya antara iban Sebuyau nggau Iban Balau
Nya alai nadai hairan maioh sida tok dah nyadi melaki bini antara iban Sebuyau nggau Iban Balau
Ukai ngumbai nadai,jadi nggau etnik iban bukai,bc sekeda udah betampil nggau iban remun,iban melikin,serta nggau menyadi kitai bansa bidayuh
Kesimpulan,taja iban rejang,iban sekerang,iban bintulu,nda beeimbai menoa,tang Zaman diatu menoa dah nyadi semak,laban di bai pemansang,baka jalai raya nyau k datai ba tiap rumah panjai tau k kampong,pia mega sida tok betemu jodoh maya bekerja ba sebelah nengeri k besai baka kuching,sibu,kapit, bintulu miri nggau limbang