Dalam Menoa

Friday 28 August 2015

Asal Usul Masyarakat Iban



            Suku kaum Iban ialah penduduk pribumi yang terbanyak di Sarawak yang dikenali sebagai Bumi Kenyalang (Numpang, 1989). Pada zaman pemerintahan Rajah Brooke, Sarawak disebut sebagai Bumi Pemotong Kepala. Negeri Sarawak mempunyai 23 etnik utama dan berpuluh-puluh lagi suku kaum pribumi kecil-kecil yang kesemuanya menganut pelbagai agama, kepercayaan dan mempunyai adat resam serta budaya masing-masing menuturkan bahasa dan dialek yang berbeza-beza mengikut daerah-daerah kediaman mereka di kawasan luar Bandar pendalaman.




Dua puluh tiga etnik bumiputera yang utama di Sarawak ialah Dayak Iban (Iban Skrang, Iban Miri-Bintulu-Limbang, Iban Saribas, Iban Batang Rajang, Iban Undop, Iban Lemanak dan Iban Malikin), Melanau (Seduan, Segalang, Belium, Bintulu, Segahan, Matu/Mato Daro, Oya, Mukah, Rejang, Igan, Siteng, Tatau, Balingian, Kanowit, Sekapan, Kejaman, Lahuna, Banyok), Bidayuh (Orang Biatah, Bukar-Sadong, Bau-Singghi-Jagoi, Selakau dan Lara, Kenyah (Orang Batu Biah, Murik, Lisong, Sebob, Sipang, Long Kipat, Lepu Aga, Lepu Tau, Nyamok dan Uma Kulit), Melayu, Kedayan, Belait, Sebuyau, Kayan, Punan, Penan (Kumpulan yang masih Nomadik), Tebun, Bukat/Ukit, Bisaya, Baketan, La’en, Tagal, Sian/ Sa’an, Lugat, Lisum, Kelabit, Lun Bawang/ Lun Dayeh (Murut). Kumpulan-kumpulan kaum ini tinggal di kawasan tanah rendah dan bahagian darat, kawasan tanah tinggi dan kawasan pesisir. Masyarakat Dayak Iban tradisional adalah penduduk pribumi yang paling dominan di Sarawak, diikuti oleh Dayak Bidayuh, kaum Melayu-Melanau dan lain-lain kumpulan etnik di atas yang dikenali sebagai Orang Ulu.

Orang Iban tradisional dikenali sebagai Dayak Laut dan mereka berasal dari Kalimantan, Indonesia tetapi berpindah mereka ke Sarawak pada masa hamper sama dengan kedatangan bangsa Eropah ke Asia Tenggara (Kedit, 1984). Mereka memasuki Sarawak melalui Batang Air Kapuas, jalan masuk paling mudah bagi melintasi sempadan Sarawak-Kalimantan (Jensen, 1966). Pada asalnya, menurut Sandin B (1956), Sengalang Burung (nenek moyang Orang Iban) dengan pengikutnya telah menduduki sepanjang kawasan Sungai Kapuas dan anak-anak sungainya di barat daya Pulau Borneo. Tetapi kemudian cucu Sengalang Burong yang bernama Sera Gunting lebih gemar mendiami Banjaran Tiang Laju di bahagian barat Pulau Borneo (Sarawak). Bagaimana pun, Sengalang Burong mengadakan persidangan dengan anak-anak buahnya di Merakai (salah sebuah anak Sungai Kapuas) untuk merancang perpindahan ke Batang Ai.

Sejarah telah menunjukkan bahawa masyarakat Iban berasal dari Kapuas, Indonesia (Richards, 1949) tetapi berpindah dari sana dan mula menetap di Kumpang (tempat tinggal mereka yang pertama di Sarawak). Sebahagian daripada mereka pula dipengaruhi oleh seorang pemimpin kaum Iban yang bernama Lelang Belayan untuk mengubah haluan ke hulu sungai Kumpang yang menghala ke Lubok Antu dan Engkelili lalu menetap di kawasan Sungai Batang Lupar yang lebih dikenali sebagai Batang Ai (Batang Air). Dari Batang Ai, suku kaum Iban berpindah ke anak-anak sungai di Ulu Ai dan membuat rumah panjang mereka di Delok, Mepi, Jinggin, Engkari, Skrang dan Lemanak. Namun Demikian, ramai di antara mereka yang berpindah lagi lalu menetap di Sungai Undup dan Wong Tempangau (Sandin B, 1994) di bawah pimpinan Kajup, dan mereka kini dikenali sebagai Iban Undup (diasosiasikan dengan nama tempat tinggal mereka). Kelihatannya, perpindahan awal Dayak Iban adalah amat berselerak di kawasan hulu sungai Batang Lupar dan Batang Saribas (Vinson, 1989) di   Bahagian Sri Aman, dan perpindahan mereka ini telah berlaku sejak abad ke 19 dari Hulu Batang Lupar melalui sempadan Kalimantan menuju ke kawasan Rejang. (Victor, 1985).

Cerita Asal; Chemaline Anak Osup 
                       USM (2006)

Sekadar gambar hiasan

Sekadar Gamabar hiasan



gambar hiasan



4 comments:

  1. Menarik tapi bukan fakta.Yang disebut adalah perpindahan Iban terakhir bukan asal usul Iban.Asal usul Iban ad tiga teeori.Satu dari orang Kayangan panggau libau di lembangan Kapuas,kedua dari Tanjung Datu Lundu dan ketiga dari Bukit Merudu dekat negara Brunei.
    Teori yang ketiga ada kaitan dengan penemuan artifak dan deep skull purba di Gua Niah yang berusia 40,000 tahun SM hingga 65,000 tahun SM dan disahkan sama dan mirip DNA seorang wanita Iban berdasarkan kajian sains ke atas tengkorak dan tulang paha Iban yang diambil dari rumah panjang Iban

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju enggau nuan. Laban sampai seharitu penatai asal iban majak ngambi sumber ari mitos ti nadai asas. Patut udah bisi kitai iban ngaga pansik kelebih dalam senentang asal penatai bansa diri.
      Bala pemesai bansa patut berunding ngaga siti komuniti ti ngemeran ke pengawa mansik sejarah bansa kitai.

      Delete
  2. ya tuan ..betul ngik nuan towk ..mayuh udah dipedak aku sejarah iban ..kitai ukai seminak datai ari nyin tang sebedau ari nyin kitai udah ditemu duluu sigik nang asal ari tuk..

    ReplyDelete
  3. Agi bc sekeda etnik iban k nadai di sebut ditu cigu,
    Etnik Iban Sebuyau,Iban Balau,Iban Rejang, kelimpah ari k dirintai nuan,etnik iban ke datas nya meh tebal agi diau ba menoa Sarawak,Iban Sebuyau ndang iban maioh bandar bandar kuching, Samarahan , Simunjan,Lundu serta menoa
    k bukai
    Iban balau berkait rapat nggau iban Sebuyau,nya alai gaya pengidup sida nyau k sama,ambi k conto,sida tok ngemeran k pengawa bumai paya,nginti betaut ba ai kerapa ulu sungai,serta ngasu beburu ba babas keliak
    Rumah panjai k digaga sida nyau k sebaka mega,sida ya beban k perau ari batang kayu alu digaga k langkong sebedau digaga nyadi perau balok.
    Siti agi maya rami melah pinang ba rumah panjai,Maya ngerami orang melaki bini,bisi tukang tau k tukang sih nempap sebana (gendang) Ari sida k indu ba belaking tabir,sebedau sida k lelaki masuk betanda maya indu nempap sebana alu bepantun muji lelaki k betanda
    Tok meh sekeda adat budaya antara iban Sebuyau nggau Iban Balau
    Nya alai nadai hairan maioh sida tok dah nyadi melaki bini antara iban Sebuyau nggau Iban Balau
    Ukai ngumbai nadai,jadi nggau etnik iban bukai,bc sekeda udah betampil nggau iban remun,iban melikin,serta nggau menyadi kitai bansa bidayuh
    Kesimpulan,taja iban rejang,iban sekerang,iban bintulu,nda beeimbai menoa,tang Zaman diatu menoa dah nyadi semak,laban di bai pemansang,baka jalai raya nyau k datai ba tiap rumah panjai tau k kampong,pia mega sida tok betemu jodoh maya bekerja ba sebelah nengeri k besai baka kuching,sibu,kapit, bintulu miri nggau limbang

    ReplyDelete